Mycket har hänt sedan sist. Efter handledningen gick jag
hem och hade många frågor att besvara. Jag hade ju fotat mycket men var inte
helt nöjd med resultatet. Jag funderade på om det verkligen gick att använda
och om ska bilderna vara i svart/vit eller i färg och i vilken format skulle
jag skiva ut dessa?
Jag fick ett tips om Vladimir Propp som gjorde spelkort med
bilder på. Dessa skulle användas för att skapa en sagoberättelse. Jag läste
lite om hans idéer och tittade på ”proppkorten”. Hans idé är ganska lik min men
ändå inte.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Propp/
Jag behöver ha öppna tolkningsbara bilder för att kunna
använda dessa som hjälpmedel för att skapa berättelser. Jag hade också funderat
på om mina bilder/spelkort ska kunna användas för att skapa sokratiska samtal
och kom fram till att det säkert finns bilder vilka man som lärare kan använda
men för att begränsa mig i den kommande uppsatsen använder jag sokratiska
samtal som vidare forskning.
Jag har suttit mycket vid datorn och surfat runt, vilket
gjorde att jag hittade en sida med olika bilder/teman som kan användas av alla.
Vid varje bild står det om bilderna är upphovrättsskyddade osv.
På denna sida hittade jag bilder från 40 och 50-talet. Jag
bestämde mig för att använda dessa. Jag valde noga ut bilder som jag ville
använda till mitt bildberättelse-spel. Jag anser att bilderna har en fin
estetik och är öppna för att kunna tolka och skapa en berättelse. Det finns
risken att eleverna stanna i den tiden och berättelserna skapas i det förflutna
men det gör inget då det viktiga är att främja elevers bildkompetens. Det är
också viktigt att lära sig om det förflutna vilket kan skapa ett samarbete
mellan historia och bild. Det kan även leda till att eleverna läsa senare
berättelser eller böcker om den här tiden i ämnet svenska.
En annan anledning till att inte använder nutida bilder och
fotografier är att jag ville kunna gå vidare med att eleverna själva ska gå och
fota för att senare göra egna bildberättelsebilder som används i undervisning.
Detta kan ske på olika sätt, vilket jag kommer närmare gå in på i uppsatsen.
Spelet ska främja elevernas bildkompetens och är en början i
detta. Eleverna ska i spelet göra en snabb bildtolkning om bildens innehåll och
inte gå in i detaljer men i någonting (helheten) som kan föras in i
berättelsen. Spelet utvecklar språket och visual literacy, då bilder kommunicera
någonting och det är viktigt att eleverna lär sig att uttrycka det dem ser i
bilderna. Det främja även kompetensen att arbeta i grupp då spelet ska ske i
små grupper.
Spelet är som sagt en början i att få bildkompetens och i
undervisningen kan det fortsättas med att tolka bilder mer ingående.
Jag kommer att fortsätta med att skriva spelregler och med
att skapa en egen berättelse med bilderna som jag senare ska ställa ut.
Här kommer några av bilderna i spelet:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar