söndag 2 december 2012

Vad hände?


Mycket har hänt sedan sist. Efter handledningen gick jag hem och hade många frågor att besvara. Jag hade ju fotat mycket men var inte helt nöjd med resultatet. Jag funderade på om det verkligen gick att använda och om ska bilderna vara i svart/vit eller i färg och i vilken format skulle jag skiva ut dessa?

Jag fick ett tips om Vladimir Propp som gjorde spelkort med bilder på. Dessa skulle användas för att skapa en sagoberättelse. Jag läste lite om hans idéer och tittade på ”proppkorten”. Hans idé är ganska lik min men ändå inte.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Propp/

Jag behöver ha öppna tolkningsbara bilder för att kunna använda dessa som hjälpmedel för att skapa berättelser. Jag hade också funderat på om mina bilder/spelkort ska kunna användas för att skapa sokratiska samtal och kom fram till att det säkert finns bilder vilka man som lärare kan använda men för att begränsa mig i den kommande uppsatsen använder jag sokratiska samtal som vidare forskning.

Jag har suttit mycket vid datorn och surfat runt, vilket gjorde att jag hittade en sida med olika bilder/teman som kan användas av alla. Vid varje bild står det om bilderna är upphovrättsskyddade osv.


På denna sida hittade jag bilder från 40 och 50-talet. Jag bestämde mig för att använda dessa. Jag valde noga ut bilder som jag ville använda till mitt bildberättelse-spel. Jag anser att bilderna har en fin estetik och är öppna för att kunna tolka och skapa en berättelse. Det finns risken att eleverna stanna i den tiden och berättelserna skapas i det förflutna men det gör inget då det viktiga är att främja elevers bildkompetens. Det är också viktigt att lära sig om det förflutna vilket kan skapa ett samarbete mellan historia och bild. Det kan även leda till att eleverna läsa senare berättelser eller böcker om den här tiden i ämnet svenska.
En annan anledning till att inte använder nutida bilder och fotografier är att jag ville kunna gå vidare med att eleverna själva ska gå och fota för att senare göra egna bildberättelsebilder som används i undervisning. Detta kan ske på olika sätt, vilket jag kommer närmare gå in på i uppsatsen.

Spelet ska främja elevernas bildkompetens och är en början i detta. Eleverna ska i spelet göra en snabb bildtolkning om bildens innehåll och inte gå in i detaljer men i någonting (helheten) som kan föras in i berättelsen. Spelet utvecklar språket och visual literacy, då bilder kommunicera någonting och det är viktigt att eleverna lär sig att uttrycka det dem ser i bilderna. Det främja även kompetensen att arbeta i grupp då spelet ska ske i små grupper.
Spelet är som sagt en början i att få bildkompetens och i undervisningen kan det fortsättas med att tolka bilder mer ingående.

Jag kommer att fortsätta med att skriva spelregler och med att skapa en egen berättelse med bilderna som jag senare ska ställa ut.
Här kommer några av bilderna i spelet:


























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar