I min uppsats ska jag behandla elevernas bildkompetens. Bilder
finns överallt och det är viktigt att kunna tolka dessa samt att kunna uttrycka
sig och prata, diskutera och kritisk granska dessa bilder. Det börjar redan i
tidigt ålder att barn blir översvämmade av bilder och i tiden vi lever i just
nu blir bildkompetens allt viktigare.
Bildkompetens har inte bara med bilder att göra men också
med text, då man måste kunna tolka bilder för att lära sig skriva osv, och visual
literacy (http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_literacy)
Utdrag
ur LGR11:
”Bilder
har stor betydelse för människors sätt att tänka, lära och uppleva sig själva
och omvärlden. Vi omges ständigt av bilder som har till syfte att informera,
övertala, underhålla och ge oss estetiska och känslomässiga upplevelser.
Kunskaper om bilder och bildkommunikation är betydelsefulla för att kunna
uttrycka egna åsikter och delta aktivt i samhällslivet. Genom att arbeta med
olika typer av bilder kan människor utveckla sin kreativitet och bildskapande
förmåga”
”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar
förståelse för hur bildbudskap utformas i olika medier. Undervisningen ska
också ge eleverna möjligheter att diskutera och kritiskt granska olika
bildbudskap och bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om bilder i olika
kulturer, både historiskt och i nutid. Genom undervisningen ska eleverna även
ges möjlighet att använda sina kunskaper om olika typer av bilder i det egna
bildskapandet.”
”• analysera historiska och samtida bilders uttryck,
innehåll och funktioner.”
”• Samtida konst- och dokumentärbilder samt
konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige,
Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka
budskap de förmedlar.
• Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva
och samtala om bilders utformning och budskap.”
(Skolverket/ Grundskolans läroplan, Kursplan
i ämnet bild)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar