söndag 2 december 2012

Uppsats



I min uppsats ska jag behandla elevernas bildkompetens. Bilder finns överallt och det är viktigt att kunna tolka dessa samt att kunna uttrycka sig och prata, diskutera och kritisk granska dessa bilder. Det börjar redan i tidigt ålder att barn blir översvämmade av bilder och i tiden vi lever i just nu blir bildkompetens allt viktigare.
Bildkompetens har inte bara med bilder att göra men också med text, då man måste kunna tolka bilder för att lära sig skriva osv, och visual literacy (http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_literacy)

Utdrag ur LGR11:
”Bilder har stor betydelse för människors sätt att tänka, lära och uppleva sig själva och omvärlden. Vi omges ständigt av bilder som har till syfte att informera, övertala, underhålla och ge oss estetiska och känslomässiga upplevelser. Kunskaper om bilder och bildkommunikation är betydelsefulla för att kunna uttrycka egna åsikter och delta aktivt i samhällslivet. Genom att arbeta med olika typer av bilder kan människor utveckla sin kreativitet och bildskapande förmåga”

”Undervisningen ska bidra till att eleverna utvecklar förståelse för hur bildbudskap utformas i olika medier. Undervisningen ska också ge eleverna möjligheter att diskutera och kritiskt granska olika bildbudskap och bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om bilder i olika kulturer, både historiskt och i nutid. Genom undervisningen ska eleverna även ges möjlighet att använda sina kunskaper om olika typer av bilder i det egna bildskapandet.”



”• analysera historiska och samtida bilders uttryck, innehåll och funktioner.”
”• Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
• Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.”

(Skolverket/ Grundskolans läroplan, Kursplan i ämnet bild)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar