Vad:
Jag vill använda mig av fotografi och därmed
undersöker fotografi, bildkomposition och bilduttryck.
Vad är bildkompetens och varför är det viktigt att
ha bildkompetens?
Hur kan man jobba i skolan för att främja elevers
bildkompetens?
Hur:
Jag kommer att fotografera och skapa med dessa olika
fotografier en bildberättelse som är tolkningsbar och vilket kan användas i
skolan för att elever ska kunna skapa sina egna berättelser utifrån dessa
fotografier.
Varför:
Jag vill skapa olika uttryck och berättelser med mina
fotografier, detta ska mynna i ett skriftligt arbete där jag vill utforska bildkompetens
(bildspråk och bildtolkning).
I ämnesbeskrivning för ämnet Bild i gymnasieskolan,
gy 11 uttalas vikten av att förstå och tolka bilder som kommunikationsmedel,
elever ska även kunna ”analysera, tolka och samtala om olika typer av bilder”
(skolverket.se). Bildkompetens och att kunna tolka bilder finns även med i
ämnesbeskrivning för svenska och kallas då för ett vidgat textbegrepp som inte
bara innefatta text men också bild. Det vidgade textbegreppet finns därför inte
bara i svenskan men i alla språk.
I dagens samhälle blir vi översvämmade av bilder i
t.ex. reklam, sociala medier, ja överallt. Vi bombarderas inte bara med bilder
som vi måste kunna tolka, vi skapar också en egen identitet genom bilder vi
ladda upp på sociala medier som t.ex. facebook eller på en blogg.
Bildkompetens
blir allt viktigare i dagens samhälle.
Min
gestaltning ska bli ett användbart läromedel, i vilket elever kan ha rolig och
samtidig lära sig om bildkompetens och utveckla bildkompetensen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar