torsdag 14 oktober 2010

blogg 5

Lärandeteorier inom bildämnet

Under Susannes workshop fick vi fundera över vad bildämnet är och hur den utförs i klassrummet. Vi gjorde detta genom att skriva ord/meningar på post-it-lappar och klistrade de på golvet. Sedan diskuterade vi över de olika lärandeteorier och sorterade våra post-it-lappar efter dessa. Vi blev indelade i grupper och fick skapa lektioner i bild, vilka diskuterades efteråt.






Men hur utvecklas lust att lära i bild?

Det är en fråga som man alltid bör ställa sig som lärare, oavsätt ämnet. Det är lätt att gestalta lektioner så, som man alltid har gjord tidigare. För att främja lusten att lära, måste det finnas variation i undervisningen. Vi är alla individer som är olika, vi tycker om olika saker, lär oss på olika sätt, har olika tankar osv, därför är det essentiellt att skapa en varierande undervisning. Jag anser att lusten i bild utvecklas mest i det fria skapande. Undervisningen blir individanpassad genom att låta elever välja matierialet de vill jobba med och ge dem handledning och inspiration. Det är dock inte bara i skolan som lusten utvecklas, omvgivningen spelar också en stor roll i detta. Får eleven stöd från omgivningen i sitt skapande och bildintresse, så växer lusten och intresset ännu mera, men om bildskapandet inte värdesättas av omgivningen har det troligen motsatt effekt.



Vad kan identitetsskapande betyda och hur utvecklas det genom arbete i bild?

Identitetsskapande händer hela livet ut, vi kommer aldrig vara färdiga. Vi kan har olika identiteter i olika grupper och vidareutveckar vår identitet hela tiden. Jag anser att det är viktig att kunna pröva på olika saker i bildundervisningen. Variation är som sagt viktig för lusten att skapa men också för ett identitetsskapande. Eleverna behöver läraren som inspirationskälla och handledare. Identiteten skapas genom upplevelser, genom att pröva sig på olika saker, material... och genom misslyckande.


På vilket sätt kan lärandeteorierna ge dig vägledning i utvecklingen av ditt eget förhållningssätt i lektionsplanering?

När jag planera lektioner och samtidig tänker på de olika lärandeteorier blir jag medveten om varför jag har planderat lektionen på ett visst sätt. Jag anser att det är viktig att variera sin undervisning och de olika lärandeteorier hjälpa mig med detta. Som tidigare sagt är vi alla olika och därför behövs det en variation i undervisning och undervisningssätt.



http://www.lektion.se/lektioner/sokresultat.php?niva=0&aktion=S%F6k&amne=36&arMin=0&arMax=9&sok=&alder=&sortera=relevans&filtyp=&forfattare=



Sokratiska samtal

Föreläsningen med Ann S Pihlgen var så intressant. Det är spännande att se hur olika vi tänker och ser genom att titta på samma bild. Jag tycker att det är en intressant samtalsform för att lära sig om värderingar. Jag ser fram emot att pröva detta med eleverna. Tack för att vi fick ta del av detta. Jag känner verkligen att det är av nytta för min framtida roll som lärare.

http://www.skolporten.com/art.aspx?id=a0A200000014Ojr&typ=art

http://www.skolverket.com/sb/d/3896/a/21033;jsessionid=CFA1AA09A92FEEABF8F053AC6689455B

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar